Θεραπευτής θεός, από τους σχετικά νεώτερους της ελληνικής μυθολογίας. Σύμφωνα με κάποιες πηγές η Τρίκκη(σημερινά Τρίκαλα) είναι η γενέτειρα του πρώτου γιατρού χωρίς σύνορα, του Ασκληπιού(1247 π.Χ.).Παρά την έκταση που πήρε η λατρεία του στους χρόνους της κλασσικής αρχαιότητας και αργότερα, ο μύθος της θεϊκής υπόστασης του Α. αρχίζει να εμφανίζεται στους Ομηρικούς χρόνους. Η πίστη στη θεϊκή του υπόσταση εμπεδώνεται οριστικά τον 7ο π.Χ. αι. Στην αρχή παρουσιάζεται μόνο ως ήρωας και γενάρχης των Ασκληπιαδών. Ο Όμηρος και ο Ησίοδος δεν τον περιγράφουν σαν θεό, αλλά σαν θνητό, ικανότατο γιατρό. «Μέγαν ιατρόν και διδάσκαλον της ιατρικής», αλλά όχι θεό, τον θεωρούσαν επίσης ο Σοφοκλής και ο Σωκράτης, και «ευεργέτην της ιατρικής» ο Γαληνός.
Οι θεραπευτικές ανάγκες των ανθρώπων της προκλασικής εποχής, ο πόθος και οι ελπίδες να ξεπεράσουν το φράγμα ανάμεσα στην αθανασία των θεών και τη θνητή φύση των ανθρώπων, ή και μόνο η επιθυμία τους για την υγεία και την κατανίκηση της αρρώστιας τους οδήγησαν στο μυθικό συμβολισμό του θεραπευτή ήρωα που θεοποιείται. Ο μύθος του Α. συνδέθηκε από πολύ νωρίς με τον Απόλλωνα, ο οποίος κατά την Ομηρική θεολογία ήταν ο θεός που θεράπευε τις αρρώστιες, αλλά και τις προκαλούσε κάποτε.
Σχετικά με τη θεϊκή καταγωγή του Α. υπάρχουν πολλές εκδοχές. Κατά την αφήγηση του Πινδάρου, ο Απόλλων ερωτεύτηκε την Κορωνίδα, κόρη του Θεσσαλού βασιλιά Φλεγύα και από την ένωσή τους γεννήθηκε ο Α. Ενώ όμως ακόμα δεν είχε φέρει στον κόσμο τον Α., η Κορωνίδα παντρεύτηκε έναν θνητό, τον Ίσχυ και ο Απόλλων που το έμαθε τη σκότωσε με τα βέλη του, αφού προηγουμένως πήρε από το στήθος της τον Α. και τον παράδωσε στον Κένταυρο Χείρωνα, που τον ανάθρεψε και του δίδαξε την ιατρική. Σύμφωνα με άλλη παράδοση, η Κορωνίδα εγκατέλειψε το παιδί της στους πρόποδες του βουνού Μύρτιου, στην περιοχή της Επιδαύρου. Το νεογέννητο το έθρεψε με το γάλα της μια κατσίκα και το προστάτευε ένας σκύλος από το κοπάδι ενός βοσκού του Αρεσθάνου. Στη Μεσσηνία πίστευαν ότι ο Α. ήταν γιος του Απόλλωνα και της Αρσινόης, κόρες του Λευκίππου. Επειδή όμως ο Α. δε θεράπευε μόνο τις αρρώστιες, αλλά ανάσταινε ακόμα και νεκρούς, ο Δίας που δεν του άρεσε να του ανατρέπουν την τάξη που είχε ο ίδιος επιβάλει στον κόσμο, τον σκότωσε με έναν κεραυνό.
Κύριο σύμβολο του Α. είναι το φίδι, έμβλημα της σωφροσύνης, αλλά που δείχνει και τις σχέσεις του θεού με τον υποχθόνιο κόσμο. Σύμφωνα με μια παράδοση ένα φίδι του είχε φέρει το θαυματουργό βότανο με το οποίο ανάστησε τον Ιππόλυτο. Aλλα ιερά ζώα του θεού ήταν ο σκύλος και η χήνα, που έγλυφαν τις πληγές και βοηθούσαν στη θεραπεία των αρρώστων. Στον Α. θυσίαζαν πάντα ένα κόκορα, γιατί όπως ο κόκορας αναγγέλλει την καινούργια μέρα έτσι και ο θεός δίνει καινούργια ζωή στους ανθρώπους που θεραπεύει από κάθε είδους αρρώστια.
Τα Ασκληπιεία ήταν ιερά του Α. στην αρχαιότητα, όπου κατάφευγαν οι άρρωστοι για να ζητήσουν από το θεό να τους υποδείξει τρόπο θεραπείας. Ένα από τα περιφημότερα βρισκόταν στην Τρίκκη της Θεσσαλίας .
ΠΗΓΗ:Εγκυκλοπαίδεια «Νέα Δομή»