ΜΙΑ ΣΦΗΝΑ… για το εκπαιδευτικό σας πρόγραμμα
…στο χωριό ήρθε ένας δάσκαλος…
Παιδιά που ξυπνάγανε χαρούμενα πρωί – πρωί για να πάνε στο σχολείο και γυρίζανε το βράδυ όπως κουτάβια που παίζανε όλη μέρα στο γρασίδι, δεν είχαν ξαναφανεί, τουλάχιστον στο χωριό μας, όπου το έξω ήταν παράδεισος και η σχολική αίθουσα φυλακή!
Τώρα όμως αμολιόνταν προς το σχολειό σαν να τρέχανε προς την ελευθερία! Ήταν ότι τη γνώση, ο δάσκαλος, δε τη μετέδιδε στα παιδιά, σαν να τους καρφίτσωνε σημαιάκια στον εγκέφαλο, αλλά μέσα από τη χαρά της ζωής, την περιπέτεια της περιέργειας και την περιπλάνηση της φαντασίας…
Ο δάσκαλος αυτός ήταν επικίνδυνος και τον διώξαμε!!!
(Είναι μια κάρτα που στείλαμε στους μαθητές μας τα Χριστούγεννα…)
Κύριε … (Αυριανέ Πρωθυπουργέ)
Διακονώ 20 χρόνια την «Παραπαιδεία» (Φροντιστήριο «Ευκλείδης» στα Τρίκαλα (http://www.efklidis.edu.gr) όχι γιατί σπούδασα «Φροντιστής» αλλά γιατί η Πολιτεία δεν με αξιολόγησε ποτέ, δεν νοιάστηκε, αν είμαι καλός ή όχι για δάσκαλος. Έγινα λοιπόν Φροντιστής από ανάγκη, για να είμαι δάσκαλος…
• Επειδή η Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν αφορά κυρίως τις εξετάσεις: (Αυτό είναι το τελευταίο, έτσι κι αλλιώς οι μαθητές -όπως και όλοι μας- πρέπει να αξιολογούνται)
• Επειδή η εκπαίδευση γίνεται κυρίως από δύο, καθηγητές – δασκάλους και μαθητές
• Επειδή τους μαθητές πρέπει να τους εκπαιδεύσουμε εμείς οι καθηγητές
• Επειδή οι δάσκαλοι – καθηγητές των παιδιών μας πρέπει να είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει η κοινωνία μας, όχι ο δασκαλάκος, ο καθηγητάκος…
• Επειδή είμαστε χώρα που δε βγάζει καθηγητές – δασκάλους αλλά Μαθηματικούς – Φυσικούς – Χημικούς – Φιλολόγους – Πληροφορικάριους… όχι όμως και δασκάλους τέτοιους.
Σας προτείνω ΜΙΑ ΣΦΗΝΑ στο εκπαιδευτικό σας πρόγραμμα για το Γυμνάσιο – Λύκειο τουλάχιστον.
Μετά τις σπουδές του κάθε φοιτητή, αυτοί που θέλουν να διακονήσουν την εκπαίδευση, να μάθουν στοιχειωδώς τι σημαίνει εκπαίδευση.
Προτείνω!!!
1. Να ιδρυθούν «καθηγητικές» σχολές μονοετούς ή διετούς φοίτησης, όπου θα φοιτούν οι πτυχιούχοι αντίστοιχων ειδικοτήτων –Μαθηματικοί, Φυσικοί, Χημικοί, Φιλόλογοι, Οικονομολόγοι, Βιολόγοι, Πληροφορικάριοι…- που θέλουν να ασχοληθούν με την εκπαίδευση.
2. Σ’ αυτές θα μαθαίνουν π.χ.
• Τους στόχους της εκπαίδευσης και του σχολείου
• Ιστορία εκπαίδευσης – εκπαιδευτικών συστημάτων της χώρας μας και άλλων χωρών
• Διδακτική
• Παιδαγωγικά
• Ψυχολογία
• Κοινωνιολογία
• Νέες Τεχνολογίες
• Γενικές αρχές αισθητικής, πολιτισμού, ιστορίας, γεωγραφίας, περιβαλλοντικής συνείδησης…
• Τεχνολογία επιστημών και Ιστορία Πολιτισμών
• Την ύλη που θα διδάξουν στο σχολείο, εμπλουτισμένη με παιδαγωγικές μεθόδους
• Θα παρακολουθούν πρότυπα μαθήματα διδασκαλίας σε σχολεία
και πολλά άλλα που θα μπορούσαν να προταθούν…
3. Αξιολογούνται γι’ αυτά – δίνουν π.χ. γραπτές και προφορικές εξετάσεις – και όσοι κρίνονται ικανοί αναλαμβάνουν τη μόρφωση των παιδιών μας.
4. Καθορίζεται διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και συχνή αξιολόγηση.
5. Ίσως θα πρέπει να εξεταστεί το ζήτημα της μονιμότητας.
Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να πάρουν και να τους δοθεί το φωτοστέφανο που τους ανήκει.
Ένας μόνο τρόπος υπάρχει να πάει μπροστά η παιδεία. Να λειτουργήσει σωστά το σχολείο. Κι αυτό μόνο με φωτισμένους δασκάλους μπορεί να γίνει.
Κυτίπης Χρήστος
Φροντιστής Μαθηματικός
που προσπαθεί να γίνει δάσκαλος